The project deals with the phenomenon of anti-stress colouring books for adults so widespread and commercially successful today. I felt provoked by their prefaces where apart from their unquestionable relaxing effect the colouring books were said to promote and develop artistic creativity and fantasy. Nonetheless, my intention was not to castigate this mass-market visual „anti-aesthetic“, I just wanted to grasp the issue from the perspective of a painter. Last but not least, I wanted to point out the fact that similar visual impulses influence us and our unconscious...
In her colouring books Pavlína Jana Lörinczová does not criticise and condemn her surroundings and trends. She explores them in a different way than expected; with humour and more freely than we are used to. She offers us her answer – but she doesn’t impose it on us. And if her destroyed anti-stress colouring books do provoke a little, it is more as a revelation of the proverbial emperor’s nakedness. / Anna Pleštilová, curator
Read more
Curatorial text _CZ
Netrapte se tím, že nemáte přesně stejné barvy, které jsou na paletě - buďte kreativní a vytvořte si vlastní barvy tím, že je například budete používat ve větší vrstvě nebo budete na pastelky víc tlačit a vznikne tmavší barva. Můžete přes sebe dokonce použít dva odstíny, které máte k dispozici.
/Lauren Farnsworthová, z předmluvy omalovánek Colourtronic/
Setkání s uměleckým dílem není reflektovaným intelektuálně-senzuálním požitkem, ale výzvou ke změně našeho života, tj. ke změně našeho postoje k životu. / Kamil Nábělek/
Koncepce Poličky v Archivu výtvarného umění nemá přesné hranice či kontury. Sleduje autorské knihy v jejich nejrůznějších podobách a věnuje se také experimentům, které se ke knihám odvolávají - ať již formálně či myšlenkově.
Překračování hranic je vlastní i samotné autorské knize. Ta je slovy Ulise Carrióna sekvencí prostor. Sekvencí, která bez listování - a tedy i pohybu v čase - nemá smysl. A teprve uchopením - a pochopením - celku lze její stránky číst. Můžete je číst pouze pokud rozumíte.
/ Ulises Carrión, The new art of making books, 1975 /
Tvorba Pavlíny Jany Lörinczové, kterou Vám představujeme v listopadové Poličce, je mi blízká již po řadu let. Její volné malby a ilustrace dětských knih jsou v kontextu současného umění neobyčejně velkorysé a silné. Pavlína Lörinczová chce vidět svět jako smyslu-plný. /Lucie Rohanová: Svět (v) obrazu, kurátorský text, 2016 Opravdovost jejích motivů je v zodpovědném přístupu, svobodou výtvarného projevu se pak často inspiruje ve světě dětí.
Jednou z inspirací se jí staly nejprve omalovánky vlastních dětí, které sbírala a transformovala ve vlastní velkoformátové malby. Podobně posléze pracovala i s antistresovými omalovánkami pro dospělé. Antistresové omalovánky zasáhly mne i Pavlínu přibližně ve stejnou dobu letošního léta. Zatímco já jsem z nich byla pouze ve stresu, Pavlína si jejich výběr pořídila domů. A tak vznikly knihy - malby, z nichž několika můžete nyní listovat. Jsou to první antistresové omalovánky pro dospělé, které mě nestresují. Vymalovala je malířka a tvorba pro ni nebyla pouhým odpočinkem (protože žádná umělecká tvorba odpočinkem není). Nevznikly ani s úmyslem protestovat či provokovat. Šlo zde především o jednoduché sdělení. Odpověď člověka, který si nedal dobrovolně svázat ruce - a má odvahu doslova přetahovat přes obrysy konvence a pohodlí.
Pavlína Lörinczová jednoduše vstoupila v antistresových omalovánkách do dost zdivočilé řeky - a vydala se přímo proti proudu. Je až s podivem, jak silně vzniklá malba někdy působí. Někdy jde o půvab náhodný, někdy však je to kontrast vrstev a konceptů, který poutá pozornost. Také proto, že Pavlína na omalovánkách nepracovala mechanicky - ale právě naopak. Její citlivé reakce na necitlivé podklady jsou začátkem hry, která končí různě.
Například knihu omalovánek Colourtronic Pavlína kolorovala ve smyslu jejich návodu - a přeci velmi nečekaně. Netrápila se tím, že nemá přesně stejné barvy, které jsou na paletě - a byla kreativní. Po svém. Knihu Relaxační malování - Luxusní pocit ze zlaté edice pečlivě destruovala pomocí odpovídajících třpytivých odstínů. Ve scifi-surrealistických omalovánkách Star Wars se snažila s barvami bojovat a střílet a v Kouzelné zahradě všechny vyzkoušené principy kombinuje.
Pavlína Lörinczová ve svých omalovánkách neodsuzuje a neuráží své okolí a trendy. Pracuje s nimi pouze zcela jinak, než se očekává. S nadsázkou a svobodněji, než jsme zvyklí. Svoji odpověď nám nabízí - a nevnucuje. A pokud její destruované antistresové omalovánky přesto trochu provokují, pak je to spíše odhalením císařovy nahoty.
A na závěr mi dovolte parafrázovat mistra Yodu a popřát Vám, nechť Vás síla barev vždy provází!
/Nicolas Beaujouan, z předmluvy Star Wars antistresových omalovánek/
Anna Pleštilová, kurátorka výstavy
curatorial text _CZ
https://www.dox.cz/en/exhibitions/pavlina-jana-lorinczova-anti-stress-colouring-books